Najnowsze wiadomości

26 kwietnia 2024 20:25

Czy branża jest zagrożona akcyzą na susz konopi?



W branży konopi coraz częściej pojawia się temat akcyzy na susz marihuany używany do waporyzacji i palenia. Niedawno na naszym portalu pojawił się artykuł na ten temat. Wyjaśniał on obecną sytuację. Po opublikowaniu tekstu otrzymaliśmy zwrot od ekspertów zajmujących się tematem akcyzy od prawie dwóch dekad. Wyjaśnili nam, jak niebezpieczna jest akcyza dla naszej branży i dlaczego nie należy jej akceptować. Więcej informacji dostępnych jest tutaj.

Czy przemysł jest zagrożony akcyzą na susz konopi?

Ze względu na brak przepisów dotyczących opodatkowania suszu konopnego, produkty konopne przeznaczone do palenia lub waporyzacji są w dużej mierze przedmiotem obrotu bez konieczności płacenia akcyzy. Obecne przepisy są niejasne i mogą być interpretowane na wiele sposobów.

Organy administracyjne nie są na razie zainteresowane kwestionowaniem sprzedaży tych produktów bez akcyzy.

Sytuacja ta może się jednak wkrótce zmienić. Spowoduje to naliczenie podatku krajowego, a także sankcje z Kodeksu Karnego Skarbowego związane z obrotem wyrobami nieoznaczonymi znakami akcyzy (banderolami). Art. 63 Kodeksu karnego skarbowego.

Ustawa o podatku akcyzowym art. 98 ust. 8 reguluje obecnie opodatkowanie suszu tytoniowego. Ustawa ta obejmuje również opodatkowanie wyrobów nadających się do palenia. Opodatkowanie to jest takie samo jak w przypadku tytoniu do palenia w przypadku suszu tytoniowego i prerollsów w przypadku papierosów. Więcej na ten temat można przeczytać w naszym poprzednim artykule T U T A J.

Obie kategorie są obłożone procentową i konkretną stawką podatku. Takie opodatkowanie sprawdza się w przypadku tytoniu, który ma niską wartość. Średnia ważona cena detaliczna tytoniu wynosi 467,73 zł/kg. Daje to podatek akcyzowy w wysokości 316,775 zł/kg. Po odjęciu podatku VAT (23%) zostaje 63,53 zł/kg, czyli około 6 groszy za gram

Wartość suszu kwiatostanów konopi jest jednak znacznie wyższa. Aby uzyskać cenę netto (bez podatku) w wysokości 20 zł, sprzedawca będzie musiał zapłacić 10 825,24 zł akcyzy za kilogram, czyli ponad 10 zł za gram. Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku suszu spożywczego sprzedawanego "do odparowania", o czym już pisaliśmy. Akcyza i kwalifikacja są w tym przypadku inne. Eksperci tłumaczą, że to tylko kwestia interpretacji. Co to właściwie oznacza? Oznacza to, że jeśli susz można zarówno waporyzować, jak i palić bez żadnych problemów, urząd najprawdopodobniej zakwalifikuje produkt do kategorii, o której wspomniałem wyżej. Zamiast kilku groszy, akcyza wyniesie ponad 10 polskich lin/gr.

Obecna cena hurtowa suszu CBD z konopi na poziomie 5000 zł/kg sugeruje, że powstanie szara strefa dla tego produktu. Warto zauważyć, że akcyza na tytoń i inne wyroby do palenia u naszych południowych sąsiadów jest w pełni kwotowa i wynosi 76 euro za kilogram na Słowacji i 100 euro za kilogram w Czechach.

Wydzielenie kategorii innego tytoniu do palenia i włączenie do niej suszu konopi jest jedynym sposobem na rozwiązanie sytuacji podatkowej. Kategoria ta nie powinna być objęta niższym podatkiem niż średni drobno krojony tytoń.

Nie należy próbować wyeliminować wszystkich podatków akcyzowych na susz konopi. To się nie uda, a może doprowadzić do dokładnie odwrotnej sytuacji. Ten sektor zostanie objęty akcyzą szybciej niż się tego spodziewamy. Wszelkie inne myśli to myślenie życzeniowe.

Polski przemysł konopny musi pogodzić się z tym, że zostanie nałożona akcyza. Branża powinna też dążyć do tego, aby konopie podlegały ścisłym przepisom, które nie pozostawiają miejsca na interpretację. Co więcej, kategoria akcyzy powinna być jak najbardziej sprecyzowana. Sprzeciwianie się akcyzie na susz konopny może mieć odwrotny skutek i doprowadzić do sytuacji, w której na konopie zostaną nałożone najwyższe możliwe podatki, w tym akcyza. Ważne są spotkania z regulatorami i lobbing na rzecz włączenia konopi do kategorii produktów niszowych, takich jak tytoń fajkowy.

Błędem jest umieszczanie informacji o suszu, który nie jest przeznaczony do spożycia. Może to narazić podmiot na konsekwencje karno-skarbowe, a także narazić na szwank całą branżę.

Liczne podmioty z branży tytoniowej podejmowały podobne próby. Jeszcze dekadę temu istniały punkty sprzedaży, które sprzedawały całe liście tytoniu. Zdarzało się jednak również, że tytoń sprzedawano w postaci ściółki dla gołębi. Żadna z tych prób nie zakończyła się sukcesem.

Zamiast walczyć z organami regulacyjnymi i próbować znaleźć sposoby na uniknięcie akcyzy w tym miejscu, lepiej dla nich jest prowadzić rozmowy z Tobą i zaakceptować akcyzę, robiąc wszystko, co możliwe, aby utrzymać ją na niskim poziomie, w oparciu o kwoty i w przystępnej cenie.

Ważność znaków akcyzy to kolejny czynnik, który może utrudniać legalną sprzedaż i zakup suszu konopi. Polskie prawo ogranicza ważność banderol do lutego następnego roku podatkowego (art. 136) ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym. Przepisy te zostały wprowadzone, aby uniemożliwić koncernom tytoniowym wprowadzenie na rynek dużych ilości papierosów przed wzrostem akcyzy. Przepisy te obejmują susz konopny i inne produkty niszowe. Oznacza to, że produkty, które nie rotują tak szybko jak papierosy znanych marek, nie mogą normalnie funkcjonować na rynku. Tu pojawia się problem wyodrębnienia kategorii innych tytoni do palenia, włączenia do niej suszu konopnego i zastosowania innej banderoli do wszystkich produktów z tej grupy, która nie straci ważności z końcem lutego.

Przepisy ograniczające ważność banderol nie dotyczą w tej chwili płynów do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich. Te produkty zostały wyłączone, ale to nie znaczy, że produkty niszowe, takie jak susz konopi, nie powinny być potraktowane tak samo.

Oto zestawienie dotyczące przepisów podatkowych dla suszu konopi

Ustawa o podatku akcyzowym z 6 grudnia 2008 r., art. 98 [Wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych i wyroby nowatorskie] nakreśla, jakie produkty zaliczane są do tej grupy. To właśnie te przepisy określają status prerolli i suszu konopi. Odpowiedni przepis znajduje się w paragrafie 8.

(1) Wyroby tytoniowe, w rozumieniu ustawy, obejmują, niezależnie od kodu CN: 1) papierosy.
2) Do palenia tytoniu
3) cygara i cygaretki
(2) Papierosy to:
1) Tytoń zwijany, który w tej postaci nadaje się do palenia.
Cigarillos w rozumieniu ust. 4;
2) tytoń zrolowany, który jest po prostu nieprzemysłowo przetwarzany
Umieszczony w tutkach z bibułki papierosowej
3) tytoń zrolowany, który jest zawijany w tutki z bibuły papierosowej przez proste nieprzemysłowe przetwarzanie.
(5) Za palenie tytoniu uważa się:
1) Tytoń, który został pocięty, skręcony lub sprasowany w bloki. Jest on gotowy do palenia.
2) odpady tytoniowe to pozostałości liści tytoniowych oraz produkty uboczne powstałe w procesie przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych. Nie są to papierosy, cygara ani cygaretki i nadają się do palenia.
(8) Produkty, które zawierają tytoń w całości lub w części, ale nadal spełniają kryteria określone w ust. 2-3 lub 5, są uznawane za papierosy i tytoń do palenia. Wyroby, które nie zawierają tytoniu i są używane wyłącznie do celów medycznych, nie będą uznawane za wyroby tytoniowe.

Artykuł 99 określa stawki podatku akcyzowego:

(2) Stawki akcyzy na wyroby tytoniowe wynoszą:
1) dla papierosów, z zastrzeżeniem ust. 10 - 228,10 Pln za 1000 sztuk i 32,05%
Maksymalna cena detaliczna
2) na tytoń do palenia, z zastrzeżeniem ust. 10 -155,79 zł za kilogram
32,05% maksymalnej ceny detalicznej
3) Na cygara i cygaretki - 433,00 zł za kilogram

(3) Stawki akcyzy na papierosy i tytoń do palenia nieobjęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy i nieoznaczone maksymalną ceną detaliczną wynoszą:
1) Na papierosy - 378,58 zł za 1.000 sztuk
2) Na tytoń do palenia - 252,25 zł za kilogram

(4) Minimalna stawka akcyzy na papierosy nie może przekraczać 100% całkowitej kwoty.
Podatek akcyzowy oblicza się od ceny równej średniej ważonej cenie detalicznej papierosów.

5a. 5a.

(6) Maksymalna cena detaliczna odpowiada cenie, jaką producent, importer lub podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego na jednostkowej paczce papierosów, lub tytoniu do palenia, z zastrzeżeniem wyłącznie ust. 9.

(7) Producent, importer lub podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia papierosów lub wyrobów tytoniowych jest zobowiązany do drukowania maksymalnej ceny detalicznej na opakowaniu jednostkowym.

Art. 114. Obowiązkowi oznaczania wyrobów znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe
Załącznik nr 3 - wyroby akcyzowe 3 do ustawy.

W pozycji 10 załącznika nr 3 wymieniono papierosy, cygara i cygaretki.

Art. 136.par. 6. Znaki akcyzy, które są dołączane do opakowań jednostkowych wyrobów tytoniowych oraz do wyrobów tytoniowych w danym roku kalendarzowym, zachowują ważność do końca lutego następnego roku kalendarzowego.

Art. 63 k.k.s.
Import, sprzedaż i wydawanie wyrobów akcyzowych bez znaków akcyzy
SS 1.
Kto wbrew ustawie wydaje wyroby akcyzowe, wobec których zakończono procedurę zawieszenia poboru akcyzy, bez uprzedniego oznaczenia ich znakami akcyzy?
Grozi za to kara grzywny do 720 stawek dziennych lub kara pozbawienia wolności, albo obie te kary łącznie.
SS 2.
Tej samej karze podlega, kto wbrew przepisom ustawy sprowadza na terytorium kraju wyroby akcyzowe.
SS 3.
Osoba, która produkuje wyroby akcyzowe poza składem podatkowym, podlega takiej samej karze jak określona w art. 47 produkcji wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym, wyrobów magazynowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, ust. 1, 2, 4, lub 5, ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wydaje z magazynu wyrobów akcyzowych wyroby gotowe bez ich uprzedniego oznaczenia znakami akcyzy.
SS 4.
Kto usuwa jako podatnik, na podstawie zezwolenia na wyprowadzenie wyrobów akcyzowych z cudzego magazynu bez uprzedniego oznaczenia ich znakami akcyzy, podlega tej samej karze
SS 5.
Karze podlegać będzie również osoba, która zostanie uznana za winną popełnienia czynu zabronionego opisanego w SS 1. Dotyczy to wyrobów akcyzowych, które zostały oznaczone nieprawidłowymi lub niewłaściwymi znakami akcyzy, w tym znakami uszkodzonymi, zniszczonymi, podrobionymi lub nieważnymi.
SS 6.
Sprawca przestępstwa określonego w SS 1-5 może być ukarany karą grzywny do 720 stawek dziennych, jeżeli należny podatek akcyzowy ma niską wartość.
SS 7.
Jeżeli wartość należnego podatku akcyzowego jest niższa od ustawowego progu, wówczas sprawca czynów zabronionych określonych w SS 1-5 podlega karze za wykroczenie skarbowe.